Mekaray Triple-M & Meka Viniga: Talbinah makanan tambahan untuk tubuh kekal sihat!

4:29 am



Foto oleh Feeqsays, CVS Production


Beberapa hari yang lalu sempat diberi peluang untuk mendengar sedikit perkongsian oleh Ustaz Dr Wan Nasyruddin Wan Abdullah tentang pemakanan dan perubatan Islam di HQ Mekaray Ventures. Ustaz Dr Wan Nasyruddin Wan Abdullah merupakan Penasihat Korporat Mekaray dan juga pensyarah kanan di UKM, bertanggungjawab untuk menyediakan formula produk-produk Mekaray dan monitor segala kualiti produk yang dihasilkan. Banyak rupa-rupanya khasiat pemakanan seperti madu, cuka kurma, delima, barli dan sebagainya. Dan salah satu sumber utama dalam produk Mekaray ialah Talbinah. apa itu Talbinah sebenarnya?


Talbinah ialah air rebusan daripada biji gandum, yang gizinya adalah lebih banyak dari tepung gandum. Dinamakan Talbinah kerana sifat yang sama seperti susu dan berwarna putih. Talbinah ini juga ialah makanan Nabi S.A.W dan para sahabat Nabi.


"Sesungguhnya talbinah itu dapat menyembuhkan hati yg sakit dan menghilangkan kesedihan" - HR Bukhari




Foto oleh Feeqsays, CVS Production


Antara manfaat Talbinah ialah:

- Mengandung zat betaglucan, yang berfungsi menurunkan kadar kolesterol dalam darah.

- Mengandung Vitamin E yang bisa melemahkan enzim-enzim yang mensintesis kolesterol.

-Mengandung Potasium, yang berfungsi mengendalikan tekanan darah, karena ia menciptakan keseimbangan antara air dan garam.

-Mengandung Potasium, Magnesium, anti oksidan dan vitamin B, kekurangan zat-zat ini di dalam tubuh menyebabkan kekurangan mineral. Para ilmuan moden mengatakan bahawa penyakit-penyakit kejiwaan, depresi, dan sebagainya merupakan akibat kekurangan mineral tertentu.

-Mengandung Melatonin yang berfungsi : menurunkan kolesterol, menurunkan tekanan darah, mengubati Parkinson, meningkatkan imun tubuh, mengubati gangguan tidur, mengubati kanser, mengubati depresi.

-Mengandungi Lysine, yang berfungsi meningkatkan kesihatan tubuh.

-Mengandungi hormon Prostaglofuin, iaitu hormon yang menyebabkan tidur, maka talbinah mencegah terjadinya insomnia.


Mekaray Ventures juga telah mengeluarkan dua produk makanan tambahan iaitu Mekaray Triple-M (Meka Miracle Meal) dan Meka Viniga. Mekaray Triple-M mengandungi talbinah, susu, madu, gam arab, oat, yogurt, dan malt. Banyak khasiat Triple-M ni dan memang betul mengenyangkan! Saya minum Triple-M pagi ketika perut masih kosong, dan lepas tu breakfast sikit, dah boleh tahan perut dari lapar dua puluh empat jam tu. Selalu macam ada naga dalam perut asyik lapar je. Sebab busy kesini kesana tak sempat makan, memang sangat membantu sebenarnya Triple-M ni untuk saya. 



Cara penyediaan Triple-M ni pun sangat mudah! Tuang je satu sachet Triple-M dalam cawan berisi air suam 150ml, dan kacau. lepas tu minum terus. InsyaAllah tak mudah rasa lapar lepas minum. Kalau spesis kalut macam saya sesuai la amalkan Triple-M ni. nak cepat, sibuk, tak sempat breakfast ke apa kan. 



Satu lagi produk Mekaray iaitu Meka Viniga, sedikit berbeza dari makanan kesihatan yang dalam bentuk serbuk. sebab Meka Viniga ni dalam bentuk cecair. Tagline Meka Viniga ni "sedut sedut kurus!". Hah boleh kurus ke? Jeng jeng jeng.  Meka Viniga mengandungi madu, cuka kurma, buah delima, minyak kelapa dara, habbatussawda, garam bukit, ekstrak lemon, minyak zaitun. Tengok muka saya macam mana pun korang boleh feel masam dia macam mana kan? Tapi because i love buah delima sesangat so dah biasa dah minum masam. haha! Meka Viniga baik untuk meningkatkan metabolisme tubuh badan, mengandungi anti-oksida, melancarkan peredaran darah,untuk kulit cantik dan antiaging, dan tubuh badan yg sihat!


Untuk maklumat lanjut tentang Mekaray Triple-M dan Meka Viniga, boleh terus ke website dan FB Mekaray Ventures!

 Website Mekaray : www.mekarayventures.com
 Facebook : MekaRay Ventures Official





You Might Also Like

0 comments

drop your comment here!

Like us on Facebook