Pembikinan Semula Filem Malaysia - Terbalik (Upside Down) Untuk 34 Negara Seluruh Dunia

10:16 am


Syarikat penerbitan yang memenangi Anugerah Malaysia untuk filem NOTA, 42nd Pictures Sdn Bhd yang diasaskan oleh Yasu dan Bea Tanaka, secara rasminya mengumumkan perjanjian mereka dengan Ivanhoe Pictures iaitu sebuah syarikat Hollywood, untuk filem mereka TERBALIK / UPSIDE DOWN yang merupakan sebuah filem Malaysia di Pawagam Mini P. Ramlee, FINAS Hulu Klang. Perjanjian ini telah melakar sejarah Malaysia kerana ia menandakan yang pertama kali terjadi! Wow perjanjian apa ni?




Skrip asal TERBALIK / UPSIDE DOWN adalah hasil karya Yasu Tanaka, iaitu juga pengarah dan penulis NOTA. Filem NOTA yang diterajui oleh Maya Karin, telah memenangi Anugerah Skrin Terbaik untuk Festival Filem Malaysia 2016 (FFM28) manakala Maya Karin juga memenangi Anugerah Pelakon Terbaik untuk Anugerah Skrin 2016.

Ivanhoe Pictures telah membaca skrip TERBALIK / UPSIDE DOWN semasa Forum Pembiayaan Asia Hong Kong (HAF) 2017 dan telah memperoleh hak pembikinan semula untuk mereka di 34 negara termasuk Amerika Utara, Perancis, United Kingdom, China, Korea Selatan, Sepanyol, Amerika Latin, India dan Vietnam. Pengeluaran filem pembuatan semula berdasarkan senario asal TERBALIK / UPSIDE DOWN akan bermula di Amerika Syarikat pada tahun 2018.

Ivanhoe Pictures iaitu sebuah syarikat SK Global adalah sebuah filem dan pembiayaan televisyen serta entiti pengeluaran, yang membangun, menghasilkan, dan memperoleh kandungan untuk penonton global. Selain menghasilkan filem hit Korea dengan Fox International Productions tahun lalu THE WAILING, Ivanhoe juga bekerjasama dengan Beijing Hairun Pictures untuk MY OTHER HOME, yang ditayangkan pada Festival Filem Antarabangsa Shanghai 2017 dan dikeluarkan di China pada 4 Ogos. Ivanhoe juga sedang dalam proses pengeluaran CRAZY RICH ASIANS, yang diarah oleh Jon Chu dan akan dikeluarkan di seluruh dunia oleh Warner Bros pada awal tahun 2018.


Walaupun TERBALIK / UPSIDE DOWN masih belum dimulakan penggambaran, 42nd Pictures mengesahkan bahawa storyboard filem ini telah ditetapkan. Filem ini berjaya memenangi Anugerah Penghasilan Aurora Media, dengan memperolehi SGD20,000, semasa Forum Pembiayaan Asia Tenggara (SAFF) 2016 yang diadakan di Singapura. 

TERBALIK / UPSIDE DOWN juga telah tersenarai pendek untuk Forum Pembiayaan Asia Hong Kong (HAF) 2017 yang menjadikannya satu-satunya projek Malaysia daripada 24 projek yang akan disenarai pendek tahun ini. TERBALIK / UPSIDE DOWN, sebuah filem berbahasa Melayu sepenuhnya, mempunyai potensi bernilai RM12 hingga 16 juta dengan perjanjian dari Ivanhoe Pictures. Filem ini adalah cerita seram yang menakutkan yang menggambarkan kisah seorang pelakon yang terperangkap dalam bangkai kereta terbalik di dalam hutan dan diseksa oleh sekumpulan lelaki yang kejam dan sadis. TERBALIK / UPSIDE DOWN akan dihasilkan oleh Bea Tanaka dan diarahkan oleh Yasu Tanaka, dan dibintangi oleh Bront Palarae. Acara itu turut dihadiri oleh Dato' Azmir Saifuddin Muthalib, Timbalan Ketua Pengarah FINAS dan Dato' Mahyidin Mustakim, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Kandungan Kreatif Malaysia (CCAM). 

You Might Also Like

0 comments

drop your comment here!

Like us on Facebook