Pengalaman berharga di Malaysia Social Media Week 2018

9:25 pm


Sebagai individu yang tersangatlah aktif di laman media sosial blog, twitter, facebook dan juga instagram, sudah semestinya Ney tak akan terlepas dari menghadiri Malaysia Social Media Week setiap tahun anjuran Social Media Chambers. Tahun ni, MSMW2018 diadakan di MITEC Kuala Lumpur. Syukur, masih diberi peluang untuk berkumpul dengan pengguna media sosial yang lain .Hebat-hebat mereka ni tau!



Macam biasa, selalunya MSMW akan ada Summit & Workshop. Mestilah Ney hadir dari hari pertama hingga akhir. Tahun ni MSMW diadakan dia ruang pameran besar dan baru pulak iaitu MITEC Kuala Lumpur, maka rasa teruja tu lain macam sikit. Dari 4 Julai hingga 6 Julai la dekat situ .Untuk ke MITEC ni memang susah public transport, tapi kalau nak jimat sikit Ney suggest korang naik Grab dari MRT Semantan, baru RM5 - RM8 macam tu.


Apa yang menarik di MSMW2018?

MSMW2018 ialah MSMW  buat yang kali ke-7. Bayangkan setiap tahun Ney pasti tak melepaskan peluang. Dah 7 tahun rupanya dari MSMW yang pertama dulu. Ney seronok datang MSMW ni sebab MSMW ni dilihat sebagai satu platform terbaik bagi sebarang perkongsian maklumat mengenai media sosial di antara pengamal tempatan dan luar negara. Ye la speaker yang datang pun bukan calang-calang nama mereka. Segala pendedahan, pengetahuan serta perkongsian maklumat media sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Google dan sebagainya boleh korang belajar di MSMW ni. Rugi siapa yang terlepas peluang tau!




Salah satu topik panel kegemaran Ney di MSMW2018 kali ini ialah The Insights to Social Media Monitoring & Metrics. Salah satu speaker topik ni ialah Sophie Bell dari Hootsuite. Wah, memang teruja sebab selama ni kalau Ney handle kempen media sosial memang guna Hootsuite. Tak sangka dapat serap banyak ilmu dari Hoitsuite sendiri dalam MSMW2018 kali ni .Banyak topik menarik dibincangkan dan Sophie sendiri membincangkan macam mana media sosial dapat diterapkan dalam business kita. Dalam panel yang sayang sama juga ada Syed Khalid AlJuned, Naib Presiden Social Media Chambers yang membincangkan tentang topik Social Media Analytics. Salah satu topik penting juga untuk Ney sebagai Social Media Strategist.





Untuk Workshop pula pula di hari kedua dan ketiga, pelbagai topik menarik dibincangkan dalam kumpulan yang lebih kecil. Lagi best workshop ni sebab kita dekat dengan speaker, dan boleh bertanya pelbagai soalan. Ada juga beberapa group activity yang sangat menarik.

Antara topik yang dibincangkan ialah Blogging for Living, Zero Budget for Facebook Marketing dan Creating a Data-Driven Social Media Strategy. Banyak maklumat tambahan Ney dapat sepanjang MSMW2018 kali ni tau.


YB Syed Saddiq sebagai Ikon MSMW2018

Salah satu tarikan datang ke MSMW2018 ni mestilah Menteri Belia & Sukan baru kita yang hot dan ganteng popular masa kini. YB Syed Saddiq pun ada tau masa MSMW2018 haritu. YB Syed Saddiq juga sempat berkongsi pengalaman dan tips menggunakan media sosial dalam salah satu topik yang dibincangkan.



Ye la platform media sosial ni banyak menbantu beliau sebagai medium untuk berinteraksi dengan rakyat, dan juga menyampaikan maklumat. Dengan media sosial juga YB dapat mengikuti cerita terbaru tentang penyanyi kegemarannya, Selena Gomez ye dak? Haha! Sememangnya laman media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram, memberi impak besar dalam hidup kita dan juga negara ini sehingga merealisasikan Malaysia Baru. Semua ini sebenarnya hanya nyata kerana wujudnya media sosial.



Seronok datang ke MSMW2018. Banyak dapat kenal kawan baru, reunion dengan kawan-kawan lama yang aktif dia media sosial, yang datang dari jauh negara lain, serap info dan belajar sesuatu yang baru dan makan makanan sedap di MITEC! Haha. Harapnya akan datang, MSMW2019 Ney dapat mengikuti lagi event macam ni. Terima kasih Social Media Chambers dan MITEC! Harap tahun depan ada lagi ya?


You Might Also Like

0 comments

drop your comment here!

Like us on Facebook