Travel: Spa Ikan Bombon Kg Marakau & Ladang Arnab di Ranau

5:37 pm



Masa trip ke Sabah, Ney ada singgah ke Ranau sebab dah termasuk sekali dalam pakej percutian bersama Daeng Travel. Terus dari Kundasang War Memorial tu kami ke Bombon Kg Marakau & Ranau Rabbit Farm di Kg Kigiok.


Bombon Kg. Marakau, Ranau



Tempat ni macam masuk kampung, dengan suasana seperti dalam kampung dan ada spa ikan la yang banyak ikan koi besar-besar korang boleh bagi makan. Orang Sabah cakap ada satu tempat lagi di Kg Luanti, tapi Bombon Kg Marakau ni kira baru lagi dan lagi best!


Bayangkan ikan semua besar betul tak sabar tunggu kami bagi makan. Geli geleman Ney nak masuk air, tapi Aali berani betul! Dekat sini, cara nak bagi makan kita genggam makanan ikan, dan rendam tangan kita, lepaskan genggaman sedikit demi sedikit. Nanti banyak la mulut-mulut ikan yang bersedia untuk menyedut makanan ikan dalam genggaman.



Selain bagi makan ikan, celup celup kaki dalam air sungai, ada juga mini zoo dekat sini. Banyak jugak haiwan dalam zoo ni termasuk lah landak, kura-kura, kucing hutan, musang, dan juga rusa yang bernama Adira! Jinak-jinak semua haiwan ternakan, dan paling jinak burung merpati! Seronok kami bagi makan.



Tiket masuk: 
Dewasa RM 3.00
Kanak-kanak RM 2.00

Waktu operasi:
8am - 5.30pm

Ranau Rabbit Farm, Kg. Kigiok, Ranau



Dari Kampung Marakau kami terus ke Kampung Kigiok pulak untuk ke Ranau Rabbit Farm. Kalau korang sewa kereta di Sabah ni, jarak dari Kg. Marakau ke Kg. Kigiok cuma 4.8km atau 8 minit masa perjalanan yang diambil.

Sebenarnya berderet ladang arnab dekat Kundasang & Ranau ni. Cuma Ney suggest korang datang ke Kg. Kigiok ni. Tempatnya lebih terurus dan cantik.


Banyak juga props cantik untuk bergambar kat sini. Dengan tempatnya luas berumput hijau, dekat atas kepala pulak ada payung-payung berwarna warni tergantung. Tak panas sangat pun kawasan ni mungkin payung banyak tu menbantu.

Arnab-arnab kat sini pun semua jinak dan gebu. Bila bagi makan, laju je semua datang. Bila kita dukung elok semua diam bermanja. Tiba-tiba rasa nak bela arnab. Eh?


Harga tiket masuk:
Dewasa - RM3.00
Kanak-kanak: RM2.00

Waktu operasi:
9.00 am - 6.00 pm

Hah, kalau singgah di Sabah, boleh la jalan-jalan di Ranau. Banyak kan tempat-tempat menarik di Ranau ni? Kalau malas drive, boleh je terus ambil pakej percutian murah di Sabah dengan Daeng Travel. Rancang perjalanan sebaiknya tau!

You Might Also Like

1 comments

  1. mak oii geli siot aku nengok ikan tu hahaha scaryy

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook