Al-Nakba: 15 Mei 1948

6:23 pm


Hari Nakba (يوم النكبة, bermaksud "hari kecelakaan") merujuk kepada hari memperingati pencerobohan dan pemusnahan lebih 500 bandar dan kampung di Palestin oleh tentera Israel yang menyebabkan lebih 700,000 warga Palestin menjadi pelarian. Hari ini disambut pada 15 Mei setiap tahun, iaitu satu hari selepas perisytiharan penubuhan negara Israel dan hari berakhirnya mandat Britain di Palestin pada tahun 1948. Hari ini pelarian Palestin atau keturunan mereka dianggarkan berjumlah lebih 4 juta orang. Hari ini mula diraikan pada tahun 1998 oleh Yasser Arafat, dengan kehadiran lebih satu juta orang dalam perarakan. Hari ini dirai dengan ucapan dan perarakan di Tebing Barat, Gaza dan di negara-negara Arab. Tunjuk perasaan juga pernah diadakan di London (2003) dan bandar raya New York (2004).




Hari ini, 15 Mei 2012 genap 64 tahun hari kemerdekaan negara haram rejim zionis Israel itu. Pada 14 Mei 1948, sepatutnya mandat tentera British telah pun berakhir di Palestin. Tapi dengan kelicikan puak yahudi ni, Zionis melalui pemimpinnya David Ben Gurion telah bertindak untuk mengisytiharkan tarikh tersebut sebagai hari kemerdekaan negara haram Israel dan dia dilantik sebagai Perdana Menteri Israel yang pertama.

Deir Yassin dahulunya adalah sebuah perkampungan kecil orang-orang Palestin yang terletak di sebelah barat wilayah Baitul Maqdis. Deir Yassin terletak kira-kira 1400 meter di utara Yad Vashem, sebuah tugu peringatan Holocaust yang paling terkenal di mana Yahudi Zionis telah mengajar dunia agar “Tidak Akan Lupa” terhadap Holocaust. Tahun 1948 adalah tahun malang bagi rakyat Palestin apabila secara sistematik negara mereka terus dicabuli dengan penjajahan Yahudi Zionis. Rentetan duka Palestin berpanjangan apabila sidang pleno PBB yang dipengaruhi Yahudi telah mengeluarkan ‘Ketetapan 181′ yang malang pada 29hb November 1947 dengan membahagikan 2/3 tanah Negara Palestin kepada pendatang Yahudi manakala bakinya yang hanya 1/3 keluasan tanah Palestin pula diberikan kepada penduduk asal Palestin yang sah.

Ketetapan ini sangat bercanggah dengan prinsip PBB sendiri iaitu untuk melaksanakan ketetapan hak-hak bangsa dari segi kebebasan dan penentuan nasib mereka sendiri. Rakyat Palestin yang terlibat dengan isu ini tidak langsung diminta pendapat dan keizinan malahan mereka mengalami kezaliman dan penindasan yang amat dahsyat.Namun rakyat Palestin terus bangkit berjuang hampir bersendirian di kala penjajah Yahudi Zionis terus dibantu oleh British dan PBB secara langsung sehinggalah berlakunya penubuhan Negara Haram Israel pada tanggal 15hb Mei 1948.


Pada malam 9hb April 1948, penduduk desa Deir Yassin dikejutkan dengan perintah yang keluar dari corong-corong pembesar suara supaya mereka mengosongkan kampung mereka. Sebelum mereka mengetahui dan memahami apa yang berlaku, mereka telah dibunuh terlebih dahulu oleh kumpulan pengganas Yahudi Zionis dari kumpulan Stern, Irgun dan Haganah.

Pegawai-pegawai daripada Pertubuhan Palang Merah Antarabangsa dan PBB yang datang ke tempat kejadian menyaksikan bagaimana rumah-rumah penduduk Deir Yassin telah dibakar, manakala yang cuba melarikan diri dari api yang menyala telah ditembak bertalu-talu. Dalam serangan ini, wanita-wanita yang hamil telah dirobek perutnya dengan pisau hidup-hidup. Selama dua hari peristiwa ini berlaku, 52 orang kanak-kanak telah disiksa lalu dibunuh di hadapan ibu mereka dan kepala-kepala mereka dipenggal selepas itu. Lebih daripada 60 orang wanita telah dibunuh dan anggota-anggota badan mereka telah dikerat-kerat.

Tidak puas dengan pembunuhan tersebut, pihak teroris Zionis ini telah mengumpulkan semua wanita dan remaja perempuan yang masih hidup di desa Deir Yassin, menanggalkan seluruh pakaian mereka lalu membaringkan mereka di atas kenderaan secara terbuka. Para teroris ini telah membawa mereka ke sekeliling kawasan perumahan yahudi di wilayah Baitul Maqdis di dalam keadaan tanpa seurat benang sebelum mereka semua dibunuh dengan muntahan peluru-peluru yang kejam.



Kata-kata saksi:

Diantara kata-kata saksi pelarian tragedi Deir Yassin yang sempat menyelamatkan diri termasuklah:

Arafat Hijazi, salah seorang saksi yang masih hidup menceritakan:

“Saya melihat seorang tentera Yahudi memegang saudara saya, Saliha al Halabi yang hamil Sembilan bulan. Dia meletakkan senapangnya di leher Saliha lalu memuntahkan peluru sehingga Saliha terbunuh. Tentera tersebut mengambil sebilah pisau lalu membelah perutnya sehingga terburai, kemudian mengeluarkan anak Saliha yang telah mati dengan pisau Nazinya yang mengerikan itu”.

Fahmy Zaidan, satu-satunya yang selamat daripada seluruh isi keluarganya dan berumur 12 tahun pada tragedi tersebut menceritakan mimpi ngerinya:


“Pengganas Yahudi telah mengarahkan semua ahli keluargaku berdiri mengadap ke dinding. Mereka kemudiannya menembak semua ahli keluargaku satu persatu. Aku terselamat kerana aku sempat berlindung di kalangan ahli keluargaku yang dewasa. Mereka terus menembak sehinggakan sebutir peluru telah mengenai Qadriya, adik perempuanku yang berumur 4 tahun. Kemudian seorang demi seorang gugur termasuklah ayauku, ibuku, datuk dan nenekku, pak cik dan mak cik saudaraku serta anak-anak mereka”.

Jacques de Reynier, Ketua misi Pertubuhan Palang Merah ke Palestin pada 1948, yang melihat anggota-anggota mayat yang dipotong serta berselerakan berkata:

“Keadaan yang ada sungguh mengerikan. Saya juga melihat orang-orang muda lelaki dan perempuan yang memegang senapang dan bom tangan. Tangan-tangan mereka masih berlumuran dengan darah. Saya melihat seorang wanita Yahudi yang kelihatan sebagai seorang penjenayah yang sangat kejam. Dia memperlihatkan darah-darah yang menitis dari kedua-dua tangannya seraya mengangkatnya dengan bangga seolah-olah dia sedang memegang dua piala kejuaraan”.

Sepuluh Fakta tentang Al-Nakba/Nakbah:

1. Nakbah adalah punca masalah Israel / Palestin. Ia ditanda pada 15 Mei, hari selepas Israel mengisytiharkan kemerdekaan pada tahun 1948.

2. Ini peristiwa traumatik mewujudkan krisis pelarian Palestin. Menjelang akhir tahun 1948, dua pertiga daripada penduduk Palestin telah dibuang negeri. Adalah dianggarkan bahawa lebih daripada 50% telah dihalau keluar di bawah serangan ketenteraan secara langsung. Lain-lain melarikan diri sebagai penyebaran berita pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh militia Yahudi di kampung-kampung Palestin seperti Deir Yassin dan Tantura.

3. Pemimpin Yahudi melihat "pemindahan" sebagai satu langkah penting dalam penubuhan Israel. Pemimpin Yahudi bercakap secara terbuka keperluan untuk menggunakan pertempuran tentera untuk mengusir seberapa ramai rakyat Palestin yang mungkin sebelum negara-negara Arab yang lain boleh datang ke pertahanan mereka. Dalet Rancangan militia Haganah adalah rangka tindakan untuk pembersihan etnik ini. Menteri 1 Israel Perdana, David Ben Gurion, berkata "Kita mesti menggunakan keganasan, pembunuhan, ancaman, perampasan tanah, dan yang memotong semua perkhidmatan sosial untuk menghapuskan yang Galilea penduduk Arab di." (Lihat apa yang lain Israel terkemuka telah berkata mengenai pemindahan ).

4. Beratus-ratus kampung-kampung dan bandar-bandar Palestin telah musnah.Tentera Yahudi mengusir lebih daripada 450 bandar Palestin dan kampung-kampung, sebahagian besar yang telah dirobohkan.

5. Harta Palestin dan harta benda hanya diambil. Kerajaan baru ditubuhkan Israel merampas tanah pelarian dan harta tanpa berkenaan kepada hak Palestin atau keinginan untuk kembali ke rumah masing-masing. Sejarah Israel Tom Segev melaporkan bahawa: "Seluruh bandar-bandar dan beratus-ratus kampung dibiarkan kosong yang memenuhinya dengan baru [Yahudi] pendatang ... orang Percuma - Arab - yang telah pergi ke pengasingan dan menjadi pelarian melarat; pelarian melarat - Yahudi - telah mengambil tempat orang buangan langkah pertama dalam kehidupan mereka sebagai orang yang bebas. Satu kumpulan [Palestin] kehilangan semua mereka mempunyai manakala yang lain [Yahudi] menemui semua yang mereka perlukan - jadual, kerusi, almari, periuk, kuali, pinggan, kadang-kadang pakaian, album keluarga, radio buku, haiwan peliharaan

6. Beberapa pihak Palestin tinggal dalam apa yang menjadi Israel. Sementara kebanyakan rakyat Palestin dihalau keluar, ada yang kekal dalam apa yang menjadi Israel. Walaupun rakyat negeri baru, mereka tertakluk kepada peraturan tentera Israel sehingga 1966. Hari ini, penduduk Palestin di Israel terdiri daripada hampir 20 peratus daripada penduduk Israel. Mereka mempunyai hak untuk mengundi dan bertanding untuk mendapat jawatan, tetapi lebih daripada 20 undang-undang Israel keistimewaan orang-orang Yahudi dengan jelas ke atas orang bukan Yahudi. Hampir satu perempat Palestin Israel adalah "pelarian" orang, tidak dapat kembali ke rumah dan tanah yang telah diambil daripada mereka.

7. Masih terdapat berjuta-juta pelarian Palestin yang tersebar di seluruh dunia. Hari ini, terdapat 4.4 juta pelarian Palestin yang berdaftar dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dan sekurang-kurangnya satu lagi anggaran 1 juta yang tidak didaftarkan sedemikian. Oleh itu, majoriti rakyat Palestin, kira-kira 10 juta orang, adalah pelarian.

8. Pelarian mempunyai hak yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Semua pelarian menikmati hak-hak yang diiktiraf di peringkat antarabangsa untuk kembali ke kawasan yang mereka telah melarikan diri atau dipaksa keluar, untuk menerima pampasan bagi kerosakan, dan sama ada untuk mendapatkan kembali harta mereka atau menerima pampasan dan sokongan untuk penempatan semula secara sukarela. Hak ini telah jelas diakui dalam perjanjian damai terkini di Kemboja, Rwanda, Croatia, Bosnia-Herzegovina, Guatemala, Ireland Utara, Kosovo, Sierra Leone, Burundi, dan Darfur. Hak ini telah diperakui untuk rakyat Palestin oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Resolusi 194 tahun 1948. Israel, bagaimanapun, tidak membenarkan pelarian Palestin untuk kembali, walaupun seorang Yahudi dari mana-mana tempat di dunia boleh menetap di Israel.

9. Adil menyelesaikan hak pelarian adalah penting kepada keamanan Timur Tengah. Satu majoriti besar rakyat Palestin percaya bahawa hak pelarian perlu dipenuhi bagi keamanan antara Palestin dan Israel untuk bertahan. Dan mengikut tinjauan 2007 Ogos Baitulmuqaddis oleh Media dan Komunikasi Pusat, hampir 70 peratus percaya bahawa pelarian perlu dibenarkan kembali kepada "tanah asal mereka".

10. Nakbah mempunyai implikasi untuk rakyat Amerika. Penafian berterusan hak rakyat Palestin Israel dan tanpa syarat sokongan kewangan dan diplomatik AS untuk Israel - bahan api sentimen anti-Amerika di luar negara. Satu tinjauan 2002 Zogby, dijalankan di lapan negara-negara Arab menunjukkan bahawa "persepsi negatif Amerika Syarikat adalah berdasarkan kepada dasar Amerika, bukan tidak suka Barat." Poll yang sama menunjukkan bahawa "isu Palestin telah disenaraikan oleh banyak orang Arab di kalangan isu-isu politik yang memberi kesan kepada mereka yang paling peribadi. "Resolusi isu orang-orang pelarian Palestin tidak syak lagi akan meningkatkan imej antarabangsa Amerika, dengan membuktikan bahawa kerajaan AS menyokong permohonan yang konsisten dengan undang-undang antarabangsa.

You Might Also Like

1 comments

  1. sungguh mengejamkan..semoga mendapat azab yg setimpal dgn perbuatan mereka..langsung tidak berperikemanusiaan..=(

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook