Yakin Pada Cinta?

3:11 am





sedang aku leka mendengar irama muzik Maher Zain - InsyaAllah, ting! Google Talk ku berbunyi dan tertera nama seseorang. oh aku pasti bukan pemilik nama itu yang menghantar pesanan, tetapi rakan serumahnya yang sedang mengalami masalah besar menimpa diri. masalah cinta? :)

salahkan takdir, salahkan semua orang. janji lelaki tidak ditunaikan, diri merana menahan rasa kecewa. sedih diperlakukan begitu? itu lumrah hidup manusia di dunia. dipetik dari blog Abi;

“Dia mungkiri janji, dulu dia minta saya sayangi dia, yakini dia….bila saya pasrahkan perasaan saya bulat-bulatnya, dia khianati saya, tinggalkan saya”, dialog yang biasa kita dengar bila orang ditinggalkan. Kadangkala ‘bertong’ airmata dicurahkan bagi meratapi kehilangan orang yang tersayang.

Mempercayai janji manusia secara bulat memang kerja yang bodoh, apatah lagi soal cinta. Selagi belum sempurna ‘aku terima nikahnya’ yang disahkan oleh dua saksi, selagi itu peluang untuk ‘dikhianati’ masih terbuka luas. Cukup dengan SATU alasan sahaja…janji itu akan musnah. Maklumlah bukan ada sebarang kontrak bertulis yang boleh dijadikan bukti di mahkamah.

Justeru itu, janganlah meletakkan harapan yang terlalu tinggi pada janji seorang manusia. Cuma janji Allah dan RasulNya SAW yang mesti diyakini. Adapun janji manusia…jujur manapun pengakuannya, dia Cuma manusia yang hatinya boleh berubah bila-bila masa. Rasulullah SAW pun pernah menasihatkan:

أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْمًا مَا وَأَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْمًا مَا

(Cintailah orang yang kau cinta berpada-pada, kerana kemungkinan ia akan menjadi kebencianmu suatu hari nanti. Bencilah orang yang kau benci berpada-pada kerana kemungkinan ia akan menjadi kekasihmu suatu hari nanti).

 Riwayat al-Tarmizi secara marfu' kepada Rasulullah s.a.w. dan secara mauquf kepada Ali. Riwayat mauquf sahih dan marfu' dhaif. Sunan al-Tarmizi. Jil. 4 Hal. 340 No. 1997.

Apabila hal ini berlaku, yakinilah janji Allah bahawa ia sebenarnya inginkan yang terbaik untuk hidupmu. Perjalanan rumahtangga itu panjang, mungkin kalau pun ia hadir ia sekadar dayung yang mudah reput. Separuh perjalanan ia akan patah dan terpaksalah kita menongkah arus hanya dengan tangan sendiri.

Anggaplah ia satu rahmat Ilahi kepada anda kerana awal-awal lagi terbedah kekhilafan dirinya sebelum bahtera rumahtangga benar-benar terbina. Waktu itu anda sangat perlukan orang yang sanggup menerima anda seadanya, memberi cinta tulus dan kesetiaan semaksimum mungkin untuk melayari lautan perjuangan yang luas bergelora. Jangan sampai di saat genting baru terserlah 'kelemahannya'. Ingatlah janji Allah:

وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لاتعلمون

Boleh jadi suatu yang kamu benci merupakan suatu yang baik untukmu dan boleh jadi pula suatu yang kamu suka merupakan suatu yang buruk bagimu. Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. (al-Baqarah: 216)

Kita pula jangan mudah sangat berjanji itu dan ini. Takut kelak memakan diri. Lihatlah dulu kemampuan diri. Kalau memang track record kita jenis tidak setia, eloklah tidak perlu berjanji banyak-banyak. Kelak bila orang terasa ia dikhianati oleh kita, tidak mustahil akan tercetus rasa kebencian dan dendam berpanjangan. Tidak mustahil ia ingin kita tersilap langkah dan janji lama memakan diri sendiri.

Yang lebih penting perlu diingat, janji kita untuk memperjuangakan agamanya dalam diri, rumahtangga dan negara. Janji itu akan dipersoalkan di hadapan Rabbul Jalil di akhirat kelak.

Anggaplah kesedihan yang ada mengajar kita untuk mengenali tabiat manusia. Mengenali erti kejujuran sebenar. Mengenali ‘bidang keutamaan’. Kalau pun ia kegagalan, itu juga suatu ilmu untuk kita merancang masa depan perjuangan yang lebih matang dan berjaya.

Lagipun anda cuma baru ditinggalkan oleh seorang manusia. Asalkan anda kekal baik dan terus memperbaiki diri, ramai orang-orang soleh menanti anda di sudut lain dunia ini. Waktu itulah masanya anda memilih yang terbaik dan terpilih.

p/s: Allah SWT dah tentukan setiap sesuatu di alam ini ada sistemnya. Ketika kesepian…sepi di sepertiga malam paling menenangkan. Menangislah sepuas-puasnya di hadapan sang pencipta. Pasrah dengan ketentuan. Menerima takdir yang datang dan pergi. Sepi di malam hari kemuncak ketenangan. Ingat, sepi itu ada keindahannya...

You Might Also Like

5 comments

  1. Hello there,

    I’m Azlina from Universiti Sains Malaysia, Penang. I am currently doing a research on Malaysian Bloggers as part of my Masters degree in Social Science (Psychology). Your blog has been selected and I would sincerely be grateful if you can participate in my study. In this research, I am interested to understand more about your blogging experience. If you are indeed 18 years old and above, and willing to spend a few moments of your time to complete a survey to help with my research, please answer the questionnaire in the link below as soon as possible. If you have any questions or concerns about this survey, you may email me at [email protected]

    I sincerely appreciate your time and consideration!


    http://www.kwiksurveys.com/online-survey.php?surveyID=IJNOIM_a20d967d



    Azlina
    [email protected]



    please delete this after done, thanks

    ReplyDelete
  2. salam, saya suka entri ini....

    ReplyDelete
  3. setiap yang hidup itu dilahirkan berpasangan..pasti ada yang sesuai dengan kita suatu hari nanti...

    tersentuh baca ayat sepi yang last tu..rasa diri ni kecik je di alam ciptaanNya yang luas ni..

    ReplyDelete
  4. yakin pada cinta Allah sekarang ini..

    cinta manusia, masih lagi kurang yakin lah kot..tapi tak akan ptus asa..

    this entry, suke sangat2.. =) bahasa sangat membuat diri fikir semula apa yang terjadi..bakal terjadi..segalanya..

    like. =)

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook

F O L L O W E R S