Review: Nasi Lemak 2.0

9:05 am



memula lepas tengok filem Hantu Bonceng secara foreveralone berseorangan di Ipoh Parade, saya ingat saya nak buat review Hantu Bonceng tapi biasalah, dah tangguh-tangguh terus tak terbuat. lepas tu tengok pulak Nasi Lemak 2.0 bersama-sama Nadhrah, Aiman dan Wawa. terus rasa nak buat review. korang mesti rasa ragu-ragu nak tengok cerita tu kan? saya langsung tak ragu-ragu ke apa walaupun ramai nak kutuk la, banned la. bagi saya, semua filem perlu diberi layanan yang sama. cewah.

Hero Huang (Namewee) ialah seorang chef yang ingin mengekalkan makanan cina dalam semua masakannya namun restoran yang dibukanya tidak mendapat perhatian planggan di tempat tinggalnya. Hero Huang gagal dalam mempertahankan premis perniagaannya dan kemudiannya ditutup akibat tidak membayar sewa selama enam bulan. Hero Huang gagal untuk menyediakan masakan 'tempatan' atau bak kata apek cina dalam filem ni, 'localize' sampai dia pun tak tahu localize tu apa maksud. haha! Hero Huang digelar HERO kerana sering membantu penduduk tempatan jika menghadapi pelbagai masalah. kalau kroang dengar masalah komuniti penduduk cina kat situ, sumpah akan tergelak-gelak. tapi, memang semua masalah yang ada tu sering terjadi pun masa kini. anatara korang sedar dan tak sedar je. then, Hero Huang terjebak dengan masalah lepas berjumpa amoi kening tebal (lakonan Karen Kong) dan dia meminta pertolongan penjual nasi lemak (Adibah Noor). start dari sini lah pengembaraan belajar memasak nasi lemak bermula. pelbagai pengajaran boleh kita belajar dari sini. 

ada apa dengan Nasi Lemak 2.0 selain daripada Namewee yang kontroversi? saya selalu dengar kawan-kawan saya kutuk filem ni, dan macam-macam lagi menghina. ahhhh itu semua mentaliti manusia. sekali dia buat silap (ya, saya tahu kesilapan menghina lagu negaraku itu sangat besar silapnya) tapi tak bermakna dia tiada bakat bukan? sumpah, dari mula cerita sampai lah ke penghujung cerita....saya dan rakan-rakan gelak kuat-kuat buat tak ingat je sebenarnya kami dalam panggung masa tu. lagi tak heran nak gelak sebab semua cina dalam panggung tu pun gelak kuat-kuat macam kitorang. memang superb ah lawak bodoh cerita ni.

ya, walaupun cerita ni ada unsur lucah sikit, perkauman sikit, perli-perli, lawak bodoh dan sebagainya tapi bagi saya filem ni ada pengajarannya juga. lagi-lagi pengajaran hidup bersatu -padu dan tolong-menolong. sekurang-kurangnya, dia ada jugak usaha nak tonjolkan pengajaran filem ni. and ada sedikit perli dalam cerita ni tentang negara kita. isu-isu semasa. kalau nak tahu apa, boleh baca detail di blog ladymariah. kalau korang faham dan alert, mungkin korang sedar. jika tidak, mungkin korang ingat ini sekdar filem komedi biasa. lepastu, lagu-lagu dia pun best sampai kawan saya tanya mana nak download. haha! jum lihat gambar.






janganlah judge Namewee hanya sebab kontroversi dulu, korang taknak tengok filem dia. serius, kalau korang ada sense of humour dalam diri korang, korang tak rugi tengok filem ni. mabeles gua cakap lu! 

You Might Also Like

11 comments

  1. hahaa.. ak nak tgok Fright Night!!!! tp showing tym dia macam siot.. kul 12 am...

    ReplyDelete
  2. mcm best jer cita nie..kna g tgk nie..

    ReplyDelete
  3. Pelik betul bila ada orang asyik nak ungkit pasal nyanyian lagu Negarakuku tu sampai nak banned .

    Padahal ramai lagi artis yang pernah wat hal kutuk isteri Nabi Muhammad pun pernah ada .

    Kes habis semua orang dapat pangkat babi anjing tu takda pulak nak banned dia .

    ReplyDelete
  4. nak kena tgok, lain org lain review dia kan..tapi sbb ada adibah noor macam best je kan!

    ReplyDelete
  5. gamba no 3, awek sblah kiri adibah noor tu sape? Kawwaaaaiiii desuneeeeee <3

    ReplyDelete
  6. 2.0 tuh harga nasi lemak ke size nasi lemak?

    ReplyDelete
  7. Tiarugi tingu cita ni. Lgpun hall nasilemak 2.0 lg ramai penonton berbanding hall cita karipap2 cinta lakonan c jimbit sepullah.

    ReplyDelete
  8. saya ada buat review yg agak detail. feel free to read:

    http://ladymariah.wordpress.com/2011/09/13/review-nasi-lemak-2-0/

    ReplyDelete
  9. jackie; aku tau kau penakut

    sangkakelubi; tgk la

    touya; setuju

    ezrl; hehehehhe try la tgk

    ziddan; itu karen kong :)

    pusak_itam; 2.0 tu ada maksud tersendiri. ttg generasi baru. tp ada juga segelintir malaysian nak kaitkan dgn bersih 2.0 which is takde kene mengena haha :)

    gem; ahahahahah tp org kata,. karipap cinta tu lawak gak. yeke? jaahahahha

    ladymariahl i dah lama baca sbb i dah baclink dlm entry

    ReplyDelete
  10. seumur hidup aku yg selalu support filem melayu ni,x pernah aku tengok ada org cina apatah lagi cina2 muda tgk cite melayu.Apatah lagi cina bangsat + rascist cam namewee ni yg bkn saja persenda Negaraku tp gak persendakan maruah wanita melayu yg menutup aurat dan me'rap'kan azan.Best betol jadi cina cam namewee ni,senang2 je bdk2 melayu maafkan org yg persenda maruah agama sendiri.Fikir2kan

    ReplyDelete
  11. first, ada saya nyatakan disitu bahawa saya maafkan dia tentang isu kontroversi dia sebelum ni? tidak bukan? sudah saya nyatakan disitu. saya judge film dia, berdasarkan talent dia. saya tak pernah nak samakan isu dia sebelum ni dengan filem yang dia buat. saya respect dia atas sbb filem dia. kalau awak nak jadi malaikat internet sangat, bukan disini. sekian :)

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook