Majlis Pelancaran Aplikasi E-Commerce GT Dollar & Robot Pintar GT Wonder Boy

9:56 am



16 Januari 2017 yang lepas, Y.B. Datuk Mas Ermieyati Binti Samsudin, Timbalan Menteri di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan menghadiri Majlis Pelancaran e-Commerce Terbesar, GT Dollar Malaysia di Sime Darby Convention Centre, Bukit Kiara, Kuala Lumpur di Persidangan Malaysia FinTech Ecosystem dan Majlis Pelancaran GT Dollar. Majlis itu disaksikan oleh pegawai-pegawai kerajaan ternama yang lain dan turut serta 3,000 peneraju industri IT dan e-Dagang yang menyokong pembangunan ekosistem FinTech yang dinamik, yang telah membuka jalan untuk inovatif SMART seperti GT Dollar, sekaligus menjadikan Malaysia salah satu kuasa yang berpengaruh dalam sektor FinTech.

Kerjasama diantara kerajaan Malaysia dan GT Dollar ini akan membantu untuk meringankan kehidupan rakyat melalui pelancaran aplikasi mudah alih GT Dollar, yang merupakan "pusat sehenti mudah alih platform e-dagang" yang bertujuan untuk membina sebuah masyarakat yang padu untuk pengguna dan peniaga dari pelbagai industri untuk berinteraksi dalam pasaran. Bagi melengkapkan usaha sama ini, diperkenalkan di majlis pelancaran ini juga, GT Robot inovatif berteknologi tinggi di bawah GT Group iaitu pakar robot humanoid. Sebagai satu pengiktirafan untuk kemajuan teknologi yang dicipta, kerajaan Malaysia sedang merancang untuk memperuntukkan suatu kawasan di sepanjang sempadan Negeri Sembilan – Melaka untuk kilang pembuatan dan pemasangan GT Robot, pelaburan yang bernilai lebih kurang RM 300 juta. Kilang ini dianggarkan akan menjana pendapatan untuk syarikat sebanyak lebih kurang USD 20 Bilion (yang bersamaan dengan 10 juta unit Mobile Robot) dan bakal menawarkan lebih 10,000 peluang pekerjaan bagi penduduk tempatan dalam tempoh 5 tahun akan datang. Kilang GT Robot akan menjadi kilang yang pertama di Asia dengan proses pembuatan yang mesra alam dengan peralatan teknologi tinggi selepas China.

 

Majlis ini juga menjadikan majlis pelancaran yang penuh makna dan bersejarah dengan melancarkan kemas kini yang lebih baru aplikasi GT Dollar, perisian mudah alih sosial e-dagang yang pertama di dunia. Konsep baru ini pertama kali dibincangkan pada tahun 2014 oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif GT Group, Dr. Paul Zhang Baolu, yang mempunyai pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam industri dalam pengurusan berteknologi tinggi, pembangunan ekonomi dan pelancongan di seluruh dunia dan syarikat GT Group bernilai lebih daripada $ 4.7 bilion. Persidangan yang telah diadakan juga bertujuan untuk memacu pembangunan penggunaan Internet serantau, di mana pengguna dan peniaga akan berhubung dengan lancar tanpa halangan. Ini memberi manfaat kepada pengguna dimana pembeliaan akan menjadi lebih murah dan mampu milik sekali gus merangsang pertumbuhan ekonomi, hasil cukai negara dan penambahan peluang pekerjaan.


Antara ciri-ciri utama yang baru dipertingkatkan dalam aplikasi GT Dollar ialah untuk membantu meningkatkan pengalaman pengguna menggunakan aplikasi ini secara keseluruhan. Melalui penggunaan teknologi SMART yang terdiri daripada teknologi AR untuk bagi menambah ciri-ciri “the seek honey feature”, “catch a bee to earn GT Cash” yang boleh digunakan untuk pembelian dalam pasaran serta menjadikan Bee Commerce yang paling efektif untuk membantu pengguna menguruskan kewangan mereka secara lebih efektif dengan menikmati simpanan jangka panjang yang eksklusif, dan sebagai trend Malaysia dalam dunia e-dagang satu hari nanti.

Aplikasi ini bertujuan untuk menggunakan teknologi tinggi yang terbaru, sekali gus menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Ianya merupakan satu platform komprehensif untuk kedua-dua pengguna dan peniaga, dan menggalakkan transaksi tanpa tunai di seluruh dunia. Dengan sifar yuran pendaftaran, langganan dan pengiklanan, pedagang hanya perlu membeli GT Dollar (Mata Wang Virtual) dan mengedarkannya kepada pengguna mereka bila-bila masa, di mana-mana sahaja. Ini sekaligus menjadikannya seakan e-promosi atau e-pengiklanan dengan caj minimum. Payment Gateway akan digunakan untuk menerima bayaran dalam talian - E-wallet / Visa (Kredit, Debit, Prepaid) / MasterCard (Kredit Debit, Prepaid) / CUP Kad (Kredit, Debit, Prepaid) / Akaun Debit untuk melaksanakan caj transaksi.

 

Fokus Utama GT Dollar adalah dengan mewujudkan satu pusat kemudahan dengan akaun kredit virtual untuk membolehkan pengguna untuk membuat pembayaran melalui sistem e-wallet yang membolehkan carian yang lebih luas untuk produk atau perkhidmatan. GT Dollar membolehkan semua SME untuk berfungsi secara virtual. Aplikasi ini akan menghubungkan mereka dengan pengguna baru dan sedia ada dan mengekalkan program kesetiaan melalui pengagihan kredit virtual (GTD). Komunikasi antara peniaga dan pengguna dipermudahkan melalui lokasi GPS dan platform tempahan yang lebih mesra pengguna.

Aplikasi ini berfungsi sebagai komposit gaya hidup seharian seseorang dan panduan di tengah bandar untuk melengkapkan dan memudahkan gaya hidup yang semakin sibuk dengan menyediakan pengguna dengan akses ke pangkalan data yang besar iaitu lebih 80,000 peniaga di seluruh dunia sehingga kini tidak sahaja di dalam Internet atau mudah alih, tetapi yang menawarkan pelbagai jenis produk. Peniaga dan pengguna boleh menikmati perkhidmatan yang lain dari membeli-belah dalam talian seperti pemindahan dana, pembayaran bil utiliti, beli topup prabayar, Rangkaian Chat Sosial (maksima sehingga 20 orang dalam setiap kumpulan) dan lain-lain.

  

Statistik mengatakan terdapat lebih daripada 18 juta pengguna diital yang aktif di Malaysia dan sehingga 2015, sebanyak 77.3% daripada rumah di Malaysia mempunyai akses kepada perkhidmatan jalur lebar. Aplikasi ini aktif sepanjang hari, yang membolehkan pengguna untuk membeli-belah di telefon pintar mereka. "Kami melihat peluang untuk mengambil peluang daripada ledakan digital dan membangunkan penyelesaian inovatif yang memberi manfaat kepada kedua-dua peniaga dan pengguna," kata Encik Patrick Chew, CEO Negara untuk GT Dollar Malaysia.

YB Datuk Seri Panglima Madius Tangau, Menteri MOSTI juga menyebut, "Pada tahun 2015, terdapat 3.4 bilion pengguna Internet di seluruh dunia dengan jangkaan bahawa ia akan meningkat kepada 9 bilion dalam tempoh 10 tahun yang akan datang. Malah, kerajaan mengiktiraf kepentingan teknologi digital dalam memacu peningkatan ekonomi. Kami berbesar hati untuk melihat sebuah syarikat tempatan memulakan usaha inovatif yang sejajar dengan hasrat kerajaan untuk melonjakkan lagi kemajuan negara seiring dengan pembangunan teknologi. Kami memuji GT Dollar kerana menjadi satu titik perubahan dalam sektor e-dagang. Dan saya yakin bahawa pengguna akan mendapat manfaat besar daripada menggunakan platform ini”.

GT Dollar bertujuan untuk membentuk masa depan kemajuan sektor pelancongan dengan kerjasama yang berpotensi dengan Persatuan Pelancongan untuk meningkatkan lagi landskap pelancongan di Malaysia. Paul Zhang menjadi Pengerusi China Tian Ma Travel Group, satu kumpulan perkhidmatan pelancongan dan rekreasi ketiga di China berharap dapat menarik pelancong China ke Malaysia dengan GT Dollar, yang berfungsi sebagai panduan penting untuk pelancong.

 

GT Robot merancang untuk bermula dengan pelaburan untuk sebuah kilang pembuatan dan pemasangannya di Malaysia yang terletak di sepanjang sempadan Sembilan Melaka-Negeri yang bernilai anggaran RM 300 juta. Kilang ini dianggarkan menjana pendapatan untuk syarikat sebanyak lebih kurang USD20 Bilion (yang bersamaan dengan 10 Juta unit Robot Mobile) dan menawarkan lebih 10,000 peluang kerja di kalangan penduduk tempatan dalam masa 5 tahun akan datang. Kilang GT Robot akan menjadi yang pertama di Asia dengan pembuatan yang mesra alam dengan peralatan teknologi tinggi selepas negara China.

GT Dollar Malaysia berharap untuk mengembangkan lagi dunia perniagaan e-dagang di dunia dan menjadi pintu masuk bagi Asia. Di majlis pelancaran ini juga, GT Robot, inovatif berteknologi tinggi yang utama GT Group yang pakar dalam robot humanoid akan melancarkan dua robot yang dikenali sebagai GT Wonder Boy, bot sosial SMART dan GT Gobot, perkhidmatan bot pelbagai fungsi yang disasarkan untuk meningkatkan kualiti hidup keseluruhan rakyat, merentasi ke era baru kebijaksanaan.

You Might Also Like

0 comments

drop your comment here!

Like us on Facebook