Beliau HERO saya. Al-Fatihah.

10:25 am



Atok,
dulu masa kakak kecik-kecik, baru lahir....atok datang dari Perak ke Kuantan. tengok kakak kan? jauh atok datang. masa tu atok happy sangat. kakak tengok gambar-gambar atok pangku kakak masa baby, kat rumah lama... kakak tahu atok happy masa tu dapat cucu baru.

Atok,
kakak ingat lagi masa kakak kecik-kecik dulu, masa tu umur belum tadika lagi. bila kakak balik kampung, atok happy sangat bawak kakak jalan-jalan naik basikal tua atok. siap ada tempat duduk buluh belakang basikal tu. atok selalu bawak kakak jalan-jalan pegi kedai runcit wak kat simpang tu kan? atok jugak lah yang ajar kakak makan kacang tumbuk dua puluh sen tu. sejak dari tu, sampai lah hari ni kacang tumbuk tu buat kakak teringatkan atok. sampai hari ni jugaklah, kacang tumbuk tu jadi faveret kakak.


Atok,
bila kakak dah besar sikit, dah sekolah, kakak kena tunggu cuti sekolah baru dapat balik kampung jumpa atok. dulu setiap kali kitorang balik, atok bawak pergi pasar. macam-macam atok belikan. apa saja kakak nak makan, atok beli. cucu atok ni unik sikit kan makan pelik dari orang lain? tapi, atok tetap layan kerenah kakak.

Atok,
dulu kakak suka dengar atok mengaji. atok kata, kalau boleh setiap hari 1 juzuk atok nak habiskan. gigih sangat kakak tengok. kakak pun suka tengok atok tulis jawi. cantik kan tulisan atok? masa tu jugak kakak gigih belajar tulis jawi cantik-cantik sebab kakak nak jadi macam atok.

Atok,
bila kakak dah masuk sekolah menengah, atok dah mula sakit. tapi atok kadang-kadang buat lawak jugak kan? bila tengok TV, atok suka kutuk drama merepek kat TV tu. tapi kalau ada Tun Mahathir kat TV, atok selalu kata Tun Mahathir tu tokoh yang patut kita kagumi. sebab atok pun suka kan? sebab tu juga kakak kagum dengan Tun Mahathir sampai sekarang.

Atok,
masa kakak tingkatan tiga, atuk sakit tenat. masa tu ayah tukar kereta, kereta baru tak sampai lagi. ayah pinjam kereta kawan dia balik kampung setiap minggu. jauh kami datang dari Pahang ke Perak, tapi sebab atok kami sanggup. sampai lah minggu ketiga, sebelum kakak balik semula ke Pahang, masa tu kakak tengok atok kurus sangat terbaring atas katil. kakak nak nangis, tapi kakak tahan dari nangis depan atok. kakak cium dahi atok sebelum kakak balik. masa tu kakak tahu, ini mungkin kali terakhir kakak dapat jumpa atok, cium dahi atok. atok tahu kan, bila kita cium dahi orang yang kita sayang, tanda kita hargai orang tu?

Atok,
minggu keempat atok sakit tenat, hari jumaat, 6 Ramadhan 1424H....masa tu kakak kat rumah baru balik sekolah. ada dapat call dari paman radhi, suara paman lain sangat. lepas tu paman bagitahu yang atok dah takde. atok dah pergi buat selamanya. di bulan mulia, di penghulu segala hari. masa tu kakak rasa nak paksa ayah bawak kitorang balik Perak masa tu jugak. kakak diam, kakak nangis. sebab kakak tahu, kakak tak mungkin sempat tengok atok buat kali terakhir.

Atok,
dah lama atok pergi. tapi kakak selalu ingat atok. kakak selalu nangis bila kakak rindu atok. orang kata, tak elok nangis. sedekah kan doa untuk atok kat sana. tapi kakak tak dapat tahan rasa ni. kakak rindu sangat kat  atok. selalu kakak balik kampung, kakak tengok kerusi roda lama atok, kakak tengok kerusi malas atok, kakak tengok katil atok, kakak tengok tongkat atok, kakak tengok bilik atok....kakak rasa rindu sangat kat atok. atok hero kakak sampai bila-bila. kakak sayang atok. atok tunggu kakak kat sana ya?


السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ َلَاحِقُونَ أَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِيَةَ

Ertinya: “Semoga kesejahteraan bagi kalian wahai para penghuni kubur dari kalangan mukminin dan muslimin. Dan sesungguhnya kami insya Allah akan menyusul. Aku meminta kepada Allah keselamatan buat kami dan kalian.” (HR. Muslim)

Khususan ilaa ruuhil marhum Tn. Hj. Juani bt. Sapar, Al-Fatihah...aamiinn....


*banyak sangat nak taip sebenarnya, tapi dah tak dapat tahan air mata mengalir laju.
entry versi syuhada disini dan disini

from acik anang:  seminggu sebelum atok pergi, dia selalu tanya hari ni hari apa? bila bagitau hari isnin, selasa dan lain-lain... pagi jumaat tu dia tanya lagi. bila bagtau hari jumaat, atok terus bagitau;"aku nak pergilah" .. acik and acik gee terus keluar rumah nak ke hospital untuk minta doktor datang. baru 5km dalam perjalanan balik, dapat call, atok dah takde....

You Might Also Like

22 comments

  1. sumpah nanges. al-fatihah buat atok eyra. sabar k sayangg, beliau pergi kerana Allah lebih sayangkan beliau. T______T

    ReplyDelete
  2. #nanges....
    al-fatihah untuk arwah atok....
    T____T

    ReplyDelete
  3. al-fatihah buat beliau....#nanges di pagi hari...

    ReplyDelete
  4. bergenang...moga roh dicucuri rahmat..amin...alfatihah..

    ReplyDelete
  5. teringat plak kat arwah atok aku yg mninggal tahun lepas..aku ade wat 1 entry tp x pblish smpai skarang..

    al-fatihah~

    ReplyDelete
  6. iwan pn sdih ble blik ramadhan ke-6 atuk da x da..time tuh iwan kcik lg..umi bg tw atuk da x da..tp dlm hati iwan sdih sgt2 coz org yg iwan sayang sgt2 da x da..dlu2 pn iwan ingt jge atuk blanje iwan cm kakak jge..atuk mmg baek sgt kn kak..dan atuk juge mmg idola iwan..smpai ble...mge2 roh atuk dicucuri rahmat..amin..Al-Fatihah....:(

    ReplyDelete
  7. entry ini mmg menyentuh perasaan...sy tak sempat nak jumpa atok sy walaupu ms sy kecik sebab semua dah meninggal masa sy dah kenal dunia...

    ReplyDelete
  8. untung kakak dapat cium arwah atok , kitorg taksempat . Memang sedih gilaa . Mase balik kampungg kalau tgok katil atuk , bilik atuk , pastuh kerusi roda atul yang budakbudak nih main , memang buat teringat kat atuk . Sedih sangat . Atuk suka layan cucu dia , tk kesah lah dia penat ke tak , suka belikan cucu dia jajann , belikan jek ape yg cucu cucu dia nak . Tapi masa dia pergi , sumpaa sedih :( Bila budakbudak ckapp "mane atuk ? Atuk dh tkde , dh kena tanam," sebak gila , luluh hati syu time tuh :( Moga arwah atok tenang kat sana ..

    Khususan ilaa ruuhil marhum Tn. Hj. Juani bt. Sapar, Al-Faatihah...

    ReplyDelete
  9. Syu punn nanges sudah , rinduunya kat atok ! Syu nak pelok atukkk :(

    ReplyDelete
  10. malam tadi mimpi atok. atok senyum je :((

    ReplyDelete
  11. May your grandfather R.I.P... *hugs*

    ReplyDelete
  12. aisey. teringat pada dua-dua atuk saya. Dua-dua dah tak ada..

    ReplyDelete
  13. May Allah bless his soul. Amin

    ReplyDelete
  14. Sedih....teringat arwah nenek T-T
    Al-Fatihah

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook

F O L L O W E R S