Backpacking Trip: Kuching - Miri - Brunei (Day 6 & Day 7)

1:23 am




Bersambung entry di Brunei, dan ini dah masuk hari keenam saya travel. saya sekalikan Day 6 and Day 7 together. Bangun pagi tu awal gila sampai isteri Hj Sufri tanya, "eh awalnya bangun!". hahahahhah takkan la tidur rumah orang nak bangun lewat ye dak? lepas tu jenguk dapur teruja tengok dia tengah buat Kuih Melaya. kalau kat Malaysia ni dipanggil apam balik la. sempat lah belajar how to cook Kuih Melaya dari A to Z sambil gigih salin resepi. sedap gila weyh! sumpah sedap. cuma kalau di Malaysia kita tabur kacang, jagung dan gula. kat sini kuih melaya diornag tabur kacang and susu pekat tu. nyummmmy!   



So, pagi tu Hj Sufri pesan, anak-anak dia akan bawak saya Tour Brunei. sebab dia ada hal lain tak dapat bawak jalan-jalan. yeay! seronoknya berjalannn. dah macam nak bawak adik-adik pergi enjoy cuti sekolah. haha! Destinasi pertama kami pagi tu ialah Muzium Maritim Brunei. 

 

Muzium Maritim ni terletak berhampiran dengan bangunan Muzium Teknologi Melayu di kawasan Kampung Kota Batu.  tak jauh pun dari rumah sebab still dalam daerah Muara. Entrance fees? FREE! Muzium Maritim ini dibuka bagi kunjungan orang ramai setiap hari Sabtu hingga Khamis dari 9 pagi hingga 5 petang dan pada hari Jumaat dari 9 pagi hingga 11.30 pagi dan 2.30 petang hingga 5 petang. ada beberapa galeri pameran dalam Muzium Maritim ni. tapi yang paling utama ialah kapal karam brunei.  Sejarah penting ni sebab ppenemuan Kapal Karam Brunei pada tahun 1997 merupakan sebuah penemuan penting dalam sejarah maritim Negara Brunei Darussalam. Artifak-artifak di dalam galeri ini menggambarkan peranan Brunei dalam perdagangan maritim dengan negara-negara luar pada akhir Abad Ke-15 sehingga awal Abad Ke-16 Masihi. Ada 13,621 artifak dari bahan tembikar ditemui okayh!



Lepas tu kami ke muzium sebelah iaitu Muzium Teknologi Melayu Brunei. Muzium Teknologi Melayu Brunei ini dibuka bagi kunjungan orang ramai setiap hari Sabtu hingga Khamis dari 9 pagi hingga 5 petang dan pada hari Jumaat dari 9 pagi hingga 11.30 pagi dan 2.30 petang hingga 5 petang. Entrance fees? FREE juga! Dalam ni juga ada beberapa galeri pameran. Masuk je entrance, berderet lah segala jenis material kain songket, kain tenun dan segala la apa yang ada. Suka tengok kain kat Brunei ni. cantikkkk tapi hmmm mahalll. lepas tu kat dalam sikit ada galeri pameran Kg Ayer. hahhhhh nak tahu sejarah awal penubuhan Kg Ayer boleh learn kat sini. Belajar tentang aktiviti-aktiviti penduduk Kg Ayer zaman dulu-dulu buat apa untuk hidup, menjala ikan, proses sagu, tenun kain, buat besi dan perak, semua lah ada sini. Lepas tu ada jugak rumah kaum-kaum lain macam kaum Dusun, Dayak dan sebagainya. 


Lepas tu kami terus ke Pusat Latihan Kesenian Pertukangan Tangan Brunei. Kat sini kitorang belajar hasil seni dan kraftangan Brunei. boleh tengok proses buat semua. ada jualan jugak tapi tak mampu la dek nonnn. MASUK PERCUMA!


Lepas tu kami lunch break kejap kat salah satu kedai makan area situ. Hj Sufri pun ada sekali. so masing-masing makan Nasi Katok tapi sebab saya tak makan nasi so saya order Mee Goreng berharga BND 4.50 ni dengan Milo Ais BND 1.50 . tapi....... Hj Sufri belanja lagi. haha! segan pulak rasa. Tapi makan memang puas hati. dah lah kuantiti banyakkkk. dengan harga macam tu not bad lah. 


Lepas dah semua orang kenyang, kami sambung Brunei Tour di Sultan Haji Hassanal Bolkiah Islamic Exhibition Gallery. Masuk PERCUMA juga. Dalam ni ada macam-macam pameran berunsur islamik. paling teruja tengok Al-Quran kecil-kecil semua. fuhh. memang kagum. nak tengok more details pasal tempat ni boleh baca blog Shim World



Dan our last destination is Bangunan Alat Kebesaran Diraja which korang boleh tengok semua alat-alat yang digunakan dalam adat istiadat diraja. memang kagum la macam semua pun nak gold je. lepas tu ada souveniers/hadiah dari negara-negara lain semua dalam ni. ada jugak cerita pasal Sultan Hassanal Bolkiah dari muda mudi. and, masuk sini pun FREE. Kat sini saya beli magnet je BND 2.90.


Petang tu semua dah lembik penat. kami lepak Jing Chew jumpa Hj Sufri kat sini. makan roti fresh baked kat sini awesome gila. sekali lagi, Hj Sufri belanja. haha! Anak anak semua makan dengan hati girang gembira. balik tu terus pengsan and tidur awal gila sampai tak sempat dinner. kononnya malam tu nak pergi kenduri kahwin tapi dah pengsan tak sedar apa. 


Hari ketujuh berakhirnya Borneo Trip saya. Fuh, bangun awal subuh tu, isteri Hj Sufri dah siap buat cucur udang yang memang awesome la sedap. katanya seafood kat situ murah je. pergh makan tak henti memang full je perut. Terima kasih bebanyak untuk Hj Sufri sekeluarga untuk makan minum, transport dan penginapan. Pagi tu ke airport pun dia hantarkan, siap dapat souvenier candas, dan kotak souvenier diraja dari istana brunei. Sebelum balik sempat lah hulur BND 70.00 untuk isteri Hj Sufri, ye la takkan duduk free je haha~


Sampai Airport sempat pulak jumpa minah ni dah enam tahun kenal tak pernah jumpa. another FB friend, Syiqin Afandi. Nasib sempat quick meetup kat Airpoirt. tapi lepak punya lepak dia belanja cofffee ingat sempat ke kaunter untuk verified documents....



Drama gila pagi tu. Kaunter tutup tepat pada masanya. ada saya, seorang lagi abang ni dengan satu family ni. terkandas nak verified documents. cepat-cepat ke sales counter mintak cop nasib baik lah takde checkin luggage and dah checkin print boarding pass semua. fanily tu pulak terkandas sebab ada luggage, fuh. tapi airport ni strict jugak la sampai beg pun kena timbang banyak kali. kecik ke besar memang timbang. nasib baik lah backpack 6.8 KG je. 




Maka berakhirlah Borneo Trip dan Brunei ialah negara ASEAN ke-9 saya dah jelajah. Bulan depan, February saya akan complete kan semua negara ASEAN dan negara ke-10 ialah....Philippines! fuhhhhh tak sabarnya!

Total kemusnahan setakat ini:
Magnet: BND 2.90 (around RM 9.00)
Hj Sufri: BND 70 (around RM 210.00)


Total semuanya: RM 240.00 + RM 76.90 + RM 120.20 + RM 126.00 + RM 68.00 + RM 219.00 = RM 888.10


You Might Also Like

3 comments

  1. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : [email protected]
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280 / +6282282222896
    Call : +6282214441280 / +6282282222896
    Email : [email protected]
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com


    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, semoga Tuan / Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki (Amiin)… Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung / Jakarta. Buat Tuan / Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung / Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Call : +6282262272279
    WhatsApp : +6282280000071
    Email : [email protected]
    Blog : http://podomoroopelancongbandung.blogspot.co.id (Podomoroo Transport Bandung)
    Facebook : Podomoroo Transport
    Fanspage : Podomoroo Transport Bandung


    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang…
    Kami pun menyediakan Pakej Transport dan Hotel
    Kereta Avanza, Luxio, Apv, Evalia, Sigra, Grand Livina
    3D2N
    2 Pax = 330 Rm / Pax
    3 Pax = 300 Rm / Pax
    4 Pax = 230 Rm / Pax
    5 Pax = 230 Rm / Pax
    6 Pax = 200 Rm / Pax

    Van Short
    3D2N
    7 Pax = 250 Rm / Pax
    8 Pax = 220 Rm / Pax
    9 Pax = 220 Rm / Pax
    10 Pax = 200 Rm / Pax

    Van Long, Toyota Hiace Commuter
    3D2N
    11 Pax = 220 Rm / Pax
    12 Pax = 200 Rm / Pax
    13 Pax = 200 Rm / Pax
    14 Pax = 190 Rm / Pax
    15 Pax = 190 Rm / Pax

    Pakej Transport dan Hotel 4D3N
    Kereta Avanza, Luxio, Apv, Evalia, Sigra, Grand Livina
    4D3N
    2 Pax = 460 Rm / Pax
    3 Pax = 430 Rm / Pax
    4 Pax = 320 Rm / Pax
    5 Pax = 330 Rm / Pax
    6 Pax = 280 Rm / Pax

    Van Short
    4D3N
    7 Pax = 350 Rm / Pax
    8 Pax = 310 Rm / Pax
    9 Pax = 310 Rm / Pax
    10 Pax = 280 Rm / Pax

    Van Long, Toyota Hiace Commuter
    4D3N
    11 Pax = 310 Rm / Pax
    12 Pax = 280 Rm / Pax
    13 Pax = 290 Rm / Pax
    14 Pax = 270 Rm / Pax
    15 Pax = 280 Rm / Pax

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan / Puan untuk ke Bandung.


    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Podomoroo Transport Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Wassalam, Terima kasih...

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook