LEVEL 4: JUTAWAN INTERNET

10:24 am

LEVEL 4



Dah masuk level 4! Thanks sahabat semua yang sentiasa mengikuti perjalanan hidup aku sepanjang cabaran ni berlangsung. Dah nak habis dah game ni. Tunggu contest seterusnya pulak. Tapi, tanggungjawab korang tak habis lagi tau! sila komen entry ini hahahaha! Tugasan kali ini sangat mencabar dari level sebelumnya. Aku dah rasa macam nak kena buat karangan waktu sekolah dulu bertajuk tokoh negara kegemaran saya jek. Eh bukan. Tugasan kali ni kena cerita pasal mana-mana jutawan internet. Fuhh! Akan ku cuba siapkan tugasan ini! Jutawan internet yang aku pilih tentunya, encik Irfan Khairi yang kacak bergaya itu. Haruslah aku pilih jutawan internet Malaysia itu =)


Photobucket


Siapakah pemilik nama Irfan Khairi? Irfan Khairi merupakan seorang jururunding (consultant) yang menganjurkan seminar mengenai perniagaan melalui Internet. Irfan Khairi mendapat ijazah Sarjana Muda Multimedia Design dari Staffordshire University, United Kingdom. Selepas mendapat ijazah, Irfan telah menerima tawaran bekerja di salah satu syarikat IT terbesar di Birmingham, Netmedia (UK) Ltd. Sebagai pereka sistem multimedia dan perunding Internet, beliau merupakan salah seorang daripada pasukan yang bertanggungjawab mereka cipta sistem pembelajaran Internet untuk sekolah-sekolah di United Kingdom yang dinamakan Learning Grid. Pada ketika ini, lebih dari 5,000 sekolah-sekolah di United Kingdom menggunakan sistem Learning Grid tersebut.

Oleh kerana minat dan latar belakangnya yang mendalam dalam bidang Internet dan perniagaan, beliau memulakan perniagaannya sendiri di Internet secara sambilan pada tahun 1999. Selepas mendapati pendapatan dari perniagaan Internetnya adalah lebih menguntungkan berbanding pendapatan bekerja 9-5, beliau mengambil keputusan untuk menumpukan perhatian kepada perniagaan Internet miliknya selepas 1 tahun beroperasi. Semenjak itu, Irfan hanya bekerja sepenuh masa dari rumah dengan hanya menggunakan laptop dan Internet. Ketika itu beliau berumur 25 tahun.Beliau juga telah menjalankan perniagaan internet yang melibatkan mereka bentuk e-book, grafik, laman web, SEO ( Search Engine Optimization), penempahan peta, penempahan hotel, perunding multimedia, e-niaga dan pembelajaran. Sehingga hari ini, Irfan Khairi masih bekerja sepenuh masa di keselesaan rumah menggunakan Internet sebagai sumber pendapatan bersama isteri dan sepasang cahaya mata.

Hebat bukan portfolio beliau? Aku juga kagum dengan anak muda yang kacak bergaya ini. Dah beliau sememangnya idola aku sejak dulu. Seorang insan yang dikurniakan oleh Allah dengan semangat yang cekal dalam mengharungi dunia perniagaan internet dan dia jua berjaya merebut peluang yang didasarkan kepada minat yang mendalam dalam bidang IT. Aku juga belajar IT, mampukah aku menjadi seperti beliau?

Irfan Khairi memang boleh dijadikan panduan dalam menjalankan perniagaan internet dari segi semangat dan cara yang dialkukannya tetapi semua ini bukan datang bergolek, ianya memerlukan kerja keras dan pemahaman teknik-teknik untuk melariskan produk kita dengan jalan yang sebaik-baiknya bukan dengan cara yang boleh memusnahkan kita. Dalam apa saja perkara yang kita lakukan jika mahu berjaya tidak boleh mudah putus asa kalau kejayaan belum kita kecapi dan nikmati. Sikap yang mudah patah semangat dan give up akan membuatkan kita terbelakang dari orang lain sedangkan orang lain sudah mampu menjana beribu-ribu dolar melalui internet tetapi kita masih di takuk lama. Sadis!

Tiada modal? Kita mulakan perniagaan kecil tanpa modal! Tidak pandai berbahasa Inggeris? Kita beli akhbar berbahasa Inggeris dan belajar perlahan-lahan. Tak cukup masa? Kita belajar cara menguruskan masa dengan lebih efisyen- itulah pemikiran minda kaya. Tiada alasan, tiada halangan. Cuma peluang! Itu kata Irfan Khairi. Anda pula bagaimana? Berhenti sebentar dan fikirkan dimanakah kedudukan minda kita. Adakah kita mampu berjaya seperti beliau? Jadikan beliau sebagai sumber inspirasi kita untuk mengecapi kejayaan dalam hidup!

Photobucket

"Tidak seperti pakar perniagaan Internet yang lain, Irfan Khairi melakukan apa yang diajarnya untuk menjana pendapatan dari rumah. Kaedah berniaga yang ditunjukkan olehnya adalah amat berkesan. Teknik yang diajarnya telah kami gunakan untuk memberi pulangan berkali-kali ganda melalui laman web kami"

~Azizi Ali~

Usahawan / Penulis terlaris buku-buku kewangan Malaysia #1 termasuk "Lahirnya Seorang Jutawan" & "Jutawan dari Planet Jupiter



sudah tergoda korang tengok Irfan Khairi?

sila komen dibawah ini.

You Might Also Like

26 comments

  1. haku lg hensem la~muahahahhaa!!

    ReplyDelete
  2. sy ade tengok web dia gak hari tu.. banyak gak dia kongsi ilmu dengan pengunjung.. lepas tu ade bukak twitter dia gak.. hehe.. dia ni dah jadi macam selebriti lak.. salu diundang kat program tv..

    ReplyDelete
  3. Irfan...one of e successful millionmakers thru networking.Pleasant looking bloke but his taken.erggghh.hehehe

    Holistic entry.Good one babe.
    Chaiyo Chaiyo Chaiyo

    ReplyDelete
  4. huh wa act tak tahu sangat pasal dia neh =="

    ReplyDelete
  5. kesian peh pasal..
    Aku komen lagikk..
    Hakhaks..ekcelli nak skodeng Irfan tu..
    Hukhukss..

    ReplyDelete
  6. setiap orang mempunyai keistimewaannya sendiri. yang penting harus mempunyai asas serta usaha pasti berjaya.

    ReplyDelete
  7. kalau nk berjaya, pedulikan pandangan2 negatif dr org sekeliling.. selagi diri rasa yakin, teruskan, teruskan dan teruskan..

    ReplyDelete
  8. huhu...mmg respect sama dr. khairi nie yea...ciap arie tue leyh masuk dlm majalah maskulin....

    ReplyDelete
  9. nice en3..keep it up..gud luck untuk contest ini..jadikan sebagai langkah permulaan untuk menjadi jutawan internet..

    ReplyDelete
  10. *ternganga jap tgk mamat ni*

    ehem... encem. patutlah u jdkan dia inspirasi minda. ^_^

    *dreaming mode on* :P~

    ReplyDelete
  11. bukak jek blog u..fisrt yg aku tgk..adalah..si mamat ensem itu..wah2 hensem2..hakhak..

    ReplyDelete
  12. muka dia hensem..weh ko tlg besaukan font ko..berair mata aku bace

    ReplyDelete
  13. hensemnye..sape ni?*blushing*
    hahaha

    ReplyDelete
  14. kat kdai i byk buku irfan khairi ni. customer slalu tnye psal buku die :)

    ReplyDelete
  15. pasni letak nama een plk bakal jutawan.muahahahaha

    ReplyDelete
  16. hensem pn hensem..hehe =P

    ReplyDelete
  17. nmpk ja blog neyra 1st thing aku tgk mamat ni terlebih ensem...
    2nd lak pandai guna kemahirannya
    3rd.. ensem
    4rd ensem gila2
    tu ja kot aku nk habaq kat hg noh

    ReplyDelete
  18. i adore him... anak Melayu lagi..

    ReplyDelete
  19. bgus kn die ni...kacak,bduit,hmmmm kite try la jd mcm die.... insyallah akn tcapai... skysealand.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. sape2 pun leh jd mcm die...
    yg penting sanggup berusaha dan ambil risiko..

    btul x kawan2??

    ReplyDelete
  21. Hi neyra, thanks for droppin by at my blog. eh is Irfan Khairi ni..agak2 lagi berjaya dari founder nuffnang Timothy Tiah & Ming?

    ReplyDelete
  22. Tak tergoda ngn muke die tapi tergoda dengan cara pemikiran dia.
    He's a true new age business man.

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook