Hari Hol Pahang

6:32 pm

SELAMAT HARI HOL PAHANG.

ramai tanya kenapa Negeri Pahang cuti setiap 7th May?
Hari Hol? apakah? Holloween ke?
memang rasa nak penampar sorang-sorang.
siapa orang Pahang tak tahu apa itu Hari Hol,
sila pergi cari negeri lain,
duk jauh-jauh diam-diam main congkak.
okayh?

menurut akhbar Utasan Malaysia, 9th May 2008 :
"Generasi muda tidak tahu makna Hari Hol Pahang"

ya, betul.
ramai tahu cuti umum tapi tak tahu maksud Hari Hol.
lebih melucukan, ada penduduk yang menganggap
Hari Hol ada kaitan dengan aktiviti menuai padi
yang dijalankan masyarakat terdahulu.


Kamus Dewan :
Hol bermaksud kenduri arwah yang diadakan setahun sekali

Negeri Pahang :
Hol bermaksud kemangkatan keluarga diraja

* Hari Hol diisytiharkan sebagai cuti umum di Pahang bermula tahun 1974 bagi memperingati kemangkatan Sultan Pahang keempat, Sultan Abu Bakar iaitu ayahanda Sultan Ahmad Shah yang masih bertakhta pada hari ini*


sekarang, semua dah faham apa itu Hari Hol?
dan terima kasih untuk bos ku yang buat lawak tak kelakar
tak nak bagi kami cuti hari rupa-rupanya dia bagi jugak cuti.
lawak tak kelakar la Mr. Wong! aiyaaa....
dan ketika tidur sedap baik punya pagi ini,
XFM radio telefon pula mintak pendapat
"andai aku seorang ibu.."
eh? bukan Hari Ibu lagi. itu next entry ku pos.


mari kita layan keindahan Negeri Pahang hasil carian google:




Taman Kerang



Masjid Negeri



Teluk Chempedak



Pantai Beserah



Sungai Kuantan



Taman Esplanade



Zoo Mini Teruntum






Photobucket

You Might Also Like

9 comments

  1. owh saya dah tahu :)




    http://nomborsebelas.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. baru tau..boleh kawin ngan org pahang la lepas ni


    p/s: tolong cari awek2 pahang utk abg

    ReplyDelete
  3. weh aku org pahang yg x cuti sebab bos xtau makna hari hol.kuang3

    ReplyDelete
  4. owh...ku pon baru tau hari HOL tu ape..haha.ku bkn org ngeri pahang,jadi xtau la sgt..uhuhu..tp skrg dh tau..ngee~~

    ReplyDelete
  5. baru aku tau hol tu apa.

    haha

    ReplyDelete
  6. 2thn dok kuantan dulu xtau pulak ade hari HOl.. hehee.. nway lepas tgk pice2 di atas rindu pulak nk g kuantan.. huhu~

    ReplyDelete
  7. baru aiz tahu.. ni pun firstime dengar.. ^__^

    jom main congkak jauh jauh ^__^

    ReplyDelete
  8. eyra kah itu dengan baju pinknya berdating di taman? :P

    ReplyDelete
  9. dulu masa form 1 aku pun xtau hari hol ni. tp lps cikgu bgtau, tau la.. aku anak jati Terengganu. so boleh dimaafkan la kalau xtau hari hol tu hari apa. hehe.

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook

F O L L O W E R S