Cinta Itu Tidak Buta

8:42 pm





Siapakah orangnya yang tidak tahu dengan perlambangan cinta ini. Sebahagian dari mereka yang bercinta setuju dengan pendapat ini dan sebahagian lainnya tidak. Yang setuju berpendapat bahawa cinta memang buta. Betapa tidak, dengan cinta yang benci bisa menjadi sayang, yang jauh terasa dekat, sakit menjadi sebuah kenikmatan, bahkan kesalahan bisa menjadi sebuah kewajaran. Semua ini mungkin saja terjadi dalam cinta. Bukankah itu bererti bahawa cinta memang buta? Inilah beberapa erti tentang cinta yang menyatakan bahawa cinta itu tidaklah buta.

1. Cinta berpijak pada perasaan sekaligus akal sihat.

Manusia jatuh cinta dengan menggunakan perasaan belaka? Betul, kita jatuh cinta dengan hati. Tapi agar tidak menimbulkan kekacauan di kemudian hari, kita diharapkan untuk juga menggunakan akal sihat. Bohong besar kalau kita boleh jatuh cinta dengan begitu saja tanpa boleh mengelak. Yang sesungguhnya terjadi, proses jatuh cinta dipengaruhi tradisi, kebiasaan, standard, kaum, dan ideal kelompok
dari mana kita berasal. Bohong besar pula kalau kita merasa boleh berbuat apa saja saat jatuh cinta, dan tidak boleh dimintai untuk bertanggunganjawab bila perbuatan-perbuatan impulsif itu mengakibatkan sesuatu yang buruk suatu ketika nanti. Kehilangan perspektif bukanlah pertanda kita jatuh cinta, melainkan atas sebab-sebab kebodohan.

2. Cinta memerlukan proses

Anggapan cinta bisa berasal dari pandangan pertama. TIDAK. “Cinta itu tumbuh dan berkembang dan merupakan emosi yang kompleks,” Untuk tumbuh dan berkembang, cinta memerlukan waktu. Jadi memang
tidak mungkin kita mencintai seseorang yang tidak diketahui asal-usulnya dengan begitu saja. Cinta tidak pernah menyerang tiba-tiba, tidak juga jatuh dari langit. Cinta datang hanya ketika dua individu telah melakukan orientasi berulang terhadap hidup dan memutuskan untuk memilih orang lain sebagai titik fokus baru. Yang mungkin terjadi dalam fenomena “cinta pada pandangan pertama” adalah pasangan diserang oleh perasaan saling tertarik yang sangat kuat-bahkan sampai tergila-gila. kemudian perasaan kompulsif itu berkembang menjadi cinta tanpa menempuh masa jeda. Dalam konteks “cinta pada pandangan pertama”, banyak orang tidak benar-benar mencintai pasangannya, melainkan jatuh cinta pada konsep cinta itu sendiri. Sebaliknya dengan orang yang benar- benar mencinta, mereka mencintai pasangan sebagai personaliti yang utuh.

3. Cinta tidak menguasai dan mengalah tetapi berbahagi

Bukan cinta namanya bila kita ingin mengontrol pasangan. Juga bukan cinta bila kita bersedia mengalah demi kepuasan kekasih. Orang yang mencinta tidak menganggap kekasih sebagai atasan atau bawahan, tapi sebagai pasangan untuk berbahagi, juga untuk mengidentifikasi diri. Bila kita berkeinginan menguasai kekasih (cth: membatasi pergaulannya, melarangnya bersosial positif, mengatur pemakaiannya) atau melulu mengalah (cth: tidak protes apabila kekasih bersikap buruk, tidak keberatan diduakan), bererti kita belum siap memberi dan menerima cinta.

4. Cinta itu konstruktif

Individu yang bercinta berbuat sebaik-baiknya demi kepentingan sendiri
sekaligus demi (kebanggaan) pasangan. Dia berani bercita-cita, bermimpi konstruktif, dan merencanakan masa depan. Sebaliknya dengan yang jatuh cinta impulsif. Bukannya berpikir dan bertindak konstruktif, dia kehilangan cita-cita, nafsu makan, dan minat terhadap masalah sehari-hari. Yang dipikirkan hanya kesengsaraan peribadi. Impiannya pun tak mungkin tercapai. Bahkan impian itu boleh menjadi subsitusi kenyataan.

5. Cinta tidak melenyapkan semua masalah

Penganut fahaman romantik percaya cinta boleh mengatasi masalah. Seakan-akan cinta itu ubat bagi segala penyakit. Kemiskinan dan banyak
kekangan lain diyakini boleh diatasi dengan hanya berbekalkan cinta belaka. Faktanya, cinta tidaklah seajaib itu. Cinta hanya bisa membuat sepasang kekasih berani menghadapi masalah. Permasalahan seberat apapun mungkin didekati dengan jernih agar bisa dicarikan jalan keluar. Orang yang tengah mabuk kepayang-bererti tidak benar-benar bercinta-cenderung membutakan mata saat menghadapi masalah. Alih-alih bertindak dengan akal sihat, dia mendatangkan masalah.

6. Cinta cenderung untuk konsisten

Ya, cinta itu bergerak konsisten. Maka kita patut curiga bila grafik perasaan kita pada kekasih turun dan naik. Kalau saat jauh kita merasa
kekasih lebih hebat dibanding saat bersama, itu pertanda kita mengidealisasikannya, bukan melihatnya secara realistik. Lantas saat kembali bersama, kita memandang kekasih dengan lebih kritis dan hilanglah segala bayangan hebat itu. Sebaliknya berhati-hatilah bila kita merasa kekasih hebat saat kita berdekatan dengannya dan tidak lagi merasakan hal yang sama saat dia jauh. Hal sedemikian menandakan kita terpengaruh oleh daya tarik fizikal. Cinta dihitungkan sebagai sihat bila saat dekat dan jauh dari pasangan, kita menyukainya dalam kadar sama.

7. Cinta tidak tertumpu pada daya tarik fizikal.

Dalam hubungan cinta, daya tarik fizikal penting. Tapi bahaya bila kita
menyukai kekasih hanya sebab fizikal dan membencinya untuk banyak faktor lainnya. Saat jatuh cinta, kita menikmati dan memberi makna penting bagi setiap konteks fizikal.
Konteks fizikal, ketahuilah, hanya terasa menyenangkan bila kita dan pasangan saling menyukai personaliti masing-masing. Maka bukan cinta namanya, melainkan nafsu, bila kita menganggap konteks fizikal hanya memberi rasa menyenangkan tanpa makna apa-apa.

8. Cinta tidak buta, tetapi menerima

Cinta itu buta? Tidak sama sekali. Orang yang bercinta melihat dan menyedari sisi buruk kekasihnya. Kerena besarnya cinta, dia berusaha menerima dan bersikap toleransi. Tentu ada keinginan agar sisi buruk itu diperbaiki. Namun keinginan itu haruslah didasari perhatian dan maksud baik. Tidak boleh ada kritik yang kasar, penolakan, kegeraman, atau rasa jijik. Nafsulah yang buta. Meski pasangan sangat buruk, orang yang menjalin hubungan dengan penuh nafsu menerima tanpa keinginan memperbaiki. Juga meninggalkan pasangan saat keinginannya dipuaskan, hanya kerana pasangan punya secuit keburukan yang sangat mungkin boleh diperbaiki.

9. Cinta menjanjikan hubungan yang berkembang

Orang yang benar-benar bercinta menginginkan perkembangan hubungan dengan kekasih. Dia menghindari segala hal yang mungkin merosakkan hubungan. Seboleh mungkin dia melakukan tindakan yang boleh memperkuat, mempertahankan, dan memajukan hubungan. Orang yang sedang tergila-gila mungkin saja berusaha keras menyenangkan hati kekasih. Namun usaha itu semata-mata dilakukan agar kekasih menerimanya, sehingga tercapailah kepuasan yang diinginkan. Orang yang bercinta menyenangkan pasangan untuk memperkuat hubungan.

10. Cinta berani melakukan hal yang menyakitkan

Selain berusaha menyenangkan kekasih, orang yang sungguh-sungguh
bercinta memiliki perhatian, keprihatinan, pengertian, dan keberanian untuk melakukan hal yang tidak disukai kekasih demi kebaikan. Seperti seorang ibu yang berkata “tidak” saat anaknya minta aiskrim, padahal sedang demam. Begitulah kita semua seharusnya bersikap pada pasangan.

credit: http://rahmei87.blogspot.com



************************************************

nota kaki neyra: bagi aku , orang yang bercinta itu yang membutakan cinta. cinta tidak buta. datang dari hati yang tulus dan mulus. apa pula pendapat korang?







Photobucket

Hidup Untuk Memberi

You Might Also Like

7 comments

  1. aku tak tahu apa itu cinta?
    hanya sekadar nampak sesorang wanita yang cantik dan menarik dan cuba untuk memilikinya..

    atau kerana terpikat dengan personaliti seseorang wanita ditambah dengan ciri-ciri yang memang dicari ada padanya dan cuba untuk memilikinya..

    itu ker cinta?

    ReplyDelete
  2. penatnya bace..pnjang sangat la plak..adoii

    ReplyDelete
  3. penatnya bace..pnjang sangat la plak..adoii

    ReplyDelete
  4. cinta diri sendiri lagi best... waaaaa~

    ReplyDelete
  5. elOw..cinta itu mmg bkembang..2lar, klu sukakan pmpn jgn terus nk harapkan lebih..mulakan ngn kawan dlu..beri masa tuk bkembang..;)

    ReplyDelete
  6. cinta itu indah..sampai skang masih bercinta dengan isteri..hik3...

    P/s : Jika ada kelapangan dan keluangan masa, minta tolong vote untuk
    saya...mudah saya...register ruumz, log in dan tekan like..Ini link nya:

    http://projectalphagroup.ruumz.com/Videos/View.aspx?id=86944

    ReplyDelete
  7. wah..sungguh mendalam terjemahan cinta anda...:)

    ReplyDelete

drop your comment here!

Like us on Facebook